Saturday 10 April 2010

Ibu dan anak

Tersebutlah kisah sebuah keluarga yang tinggal di sebuah Bandar, ayahnya, ibunya dan seorang anaknya. Si anak yang bernama Umar, sungguh pintar dan licah. Pada suatu hari ketika ibunya sedang memasak telur, Umar bertanya,”mak, apa beza putih telur dan kuning telur?”. Si ibu pun terkesima dengan soalan anaknya yang baru berusia 5 tahun itu. Rupa-rupanya, ibu nya pernah dapat ISK masa kat skolah dulu. Huhuhu, maklumlah akhawat. So, si ibunya pun apa lagi, terus otaknya bergulir-gulir untuk melasso anak lelakinya itu.

“ha.. tu la... Umar tak skolah lagi, so tak belajar la. Ni, kuning telur nie umpama matlamat. Sedangkan, putih telur ni hanyalah alat untuk mencapai matlamat. Yang jadi anak ayam nya, kuning telur, bukan putih telur... “, kata si ibu. Umar menjawab,”Owh, patutla kuning telur lagi sedap dari putih telur, kan ibu?”. “ha.. tau takpe... begitu juga dalam kehidupan harian kita, kadang kadang kita lalai untuk membezakan antara alat dan matlamat. Contohnya, kita belajar kerana apa? Kita bekerja kerana apa? Kita kumpul harta kerana apa? Selalunya, alat dan matlamat menjadi songsang. Belajar dijadikan matlamat, sedangkan itu bukanlah matlamat utama”, ujar si ibu.

Si Umar kelihatan terkesima sebentar,”habis tu, apa matlamat yang sebenar?” “Haa, matlamat yang sebenar adalah mengejar redha Allah. Dalam mengejar redha Ilahi, macam-macam yang kita kena buat. Ada dua peranan utama manusia, iaitu sebagai hamba dan sebagai khalifah. Sebagai hamba, kita kenala taat dan patuh kepada setiap perintah Allah dan tinggalkan laranganNya. Sebagai khalifah pula, kita kena lah melaksanakan tanggungjawab dakwah kita kepada orang lain. Dengan menyampaikan ajaran Islam yang sebenar kepada masyarakat. Umar faham?” kata ibu sambil tersenyum. “Faham, maknanya kalau umar bermain dengan kawan umar di taman petang ini, niatnya kerana Allah la bu. Dan, umar kena fikir macam mana nak dakwah kawan-kawan Umar di taman.” Ujar Umar. “Aaaa, macam tu la... sayang anak ibu” “Oh ya, ayah pegi mana ya bu?” tiba-tiba umar teringat akan ayahnya. Balas ibu,”ha.. ayah kamu pergi daurah. Maklumlah, hujung minggu. See, macam ayah kamu, bekerja, kumpul duit untuk digunakan di jalan Allah. Macam tu la...” “owh, begituuuuu...!!!” Selang beberapa minit, barulah ayahnya sampai di rumah. Petang itu, dia membawa Umar bermain di taman. Maka, bermula lah kerja dakwah si anak kecil yang berumur 5 tahun itu... (-_-)v

3 comments:

EmIRA said...

pandai sungguh ank kecik tu ye abg..ehehe
ank akhawat....hmm..
citer yg best!

Ammy_ash said...

erk.. ermmm... sape abang tu eh... hahaha

Syariful Bahri said...

akhi, cite ni sangat best..
izin copy..?
jzkk

Post a Comment